Belastingdienst; welke kosten mag ik aftrekken bij een eigen woning?

Kosten voor het afsluiten van een hypotheek   

De onderstaande kosten mag je in 1 keer aftrekken in de belastingaangifte over het jaar waarin je de kosten hebt betaald.

Houd er rekening mee dat je alleen de rente en kosten mag aftrekken voor je eigenwoningschuld. Dat is het deel van je hypotheek of lening dat gaat over je eigen woning. Bijvoorbeeld om de woning te kopen, te verbeteren of te onderhouden.

  • Advies- en bemiddelingskosten voor je hypotheekadviseur
  • Bereidstellingsprovisie; geld dat je betaalt aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
  • Notariskosten voor de hypotheekakte
  • Kadastrale rechten voor de hypotheekakte
  • Taxatiekosten voor het krijgen van de lening
  • Kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie
  • Boeterente
  • Bouwrente die je betaald ná het tekenen van het voorlopig koopcontract, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte
  • Kosten voor je nieuwbouwdepot of verbouwingslening of verbouwingsdepot

Kosten voor je eigen woning die niet aftrekbaar zijn   

  • Bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning, bijvoorbeeld makelaarsprovisie
  • Overdrachtsbelasting en omzetbelasting
  • Notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte
  • Kosten van onderhoud en verbouwing; Voor een rijksmonumentenpand mag je deze kosten onder bepaalde voorwaarden wél aftrekken.
  • Aflossing van de eigenwoningschuld
  • Rente en kosten van een lening die door de bijleenregeling geen eigenwoningschuld is
  • Rente van leningen die je bent aangegaan om aftrekbare rente van leningen te betalen
    Bijvoorbeeld een lening om boeterente of bouwrente te betalen. Rente over een lening die je vóór 1 januari 2001 bent aangegaan om aftrekbare oversluitkosten of bouwrente te betalen, mag je wel aftrekken.
  • Kosten van een bankgarantie voor het betalen van een waarborgsom

Bron: Belastingdienst.nl.